Офіційний репортаж з конференції 2012
ВЕРШИНИ УСВІДОМЛЕННЯ В АРТ-ТЕРАПІЇ
Дізнатися, як відбулася наша щорічна конференція з арт-терапії Ви зможете тут!Категорія: GeneralРозмістив: Elena
Сучасна арт-терапія в коловороті нашого стрімкого часу здатна і задовольнити душевні потреби, і вирішити найрізноманітніші проблеми. Адже у прадавні часи усі люди займалися мистецтвом щодня. Засівали поле – співали, білили хату – розмальовували стіни, довгими зимовими вечорами створювали мереживні казки усією родиною. Жителі ж сьогоднішнього мегаполісу уже прокидаються втомленими й проживають робочий день в нелюдському темпі, а душевні пориви особистості залишаються непоміченими й нереалізованими, та осідають непідйомним тягарем в тілі, провокуючи виникнення психічних й фізичних недуг.
Арт-терапія для наших сучасників відкриває нові можливості самозцілення, допомагає людині повернутися до призабутої радості САМОВИРАЖЕННЯ, САМОПІЗНАННЯ, САМОСТВОРЕННЯ, дарує незабутні враження й відчуття, наснажує на віру в себе, активізує внутрішній потенціал особистості й осяює нові шляхи вирішення існуючих проблем. Використовуючи танець, малюнок, ліплення, музику, прозу, поезію, театр, ми можемо пізнавати хвилюючі життєві переживання, почуття й фантазії. Власне мистецтво відкриває витоки натхнення, ініціює творче зростання людини і зцілює її душевні рани.
Цьогорічна – вже дев’ята – конференція з арт-терапії, була пронизана чудодійною силою музики.
Численні незалежні дослідження вчених, медиків і психологів усього світу доводять, що музика австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта (1756 – 1791 рр.) у порівнянні з творами всіх інших композиторів справляє на людей найдужчий оздоровчий вплив. Більше того, музичні твори цього композитора здатні творити просто неймовірні речі в плані зцілення людей від величезної кількості найрізноманітніших недуг. Як довели європейські вчені, музика саме Моцарта підвищує розумові здібності у всіх без винятку людей, які її слухають (причому й у тих, кому вона подобається, і в тих, хто її не любить). Навіть після 5-хвилинного музичного сеансу в слухачів помітно збільшується концентрація уваги (зосередженість), результати IQ-тесту підвищуються в середньому на 8-10 одиниць.
Фантастична музика великого Моцарта наживо надала можливість кожному учаснику конференції відчути її вплив на фізичний й емоційний стан, інтелект. В конференції приймали участь професійні виконавці, і в той же час викладачі кафедри інструментально-виконавської майстерності Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка Наталія Пилипенко, Тетяна Пляченко, Володимир Ходоровський. Музикотерапію як напрямок арт-терапії також обговорювали у наукових доповідях. І майже в той же час на сцені кружлялися у вальсі пари студентів кафедри сучасної хореографії КНУКіМ, створюючи власний перфоманс під керівництвом викладача кафедри Людмили Вікторівни Мови, заохочуючи до участі в ньому відомих науковців та практиків арт-терапії.
Відкрив ІХ Міжнародну міждисциплінарну науково-практичну конференцію „Простір арт-терапії: вершини усвідомлення” видатний вчений, ніколи не сумуючий та завжди готовий до творчості Чуприков Анатолій Павлович, заслужений діяч науки і техніки України, професор МАУП, КМАПО, академік МКА, д. мед. наук, проф. Щодо особливостей розвитку арт-терапії в Україні у своєму вітальному слові говорила Вознесенська Олена Леонідівна, президент ГО „Арт-терапевтична асоціація”, к. психол. наук, с. н. с. ІСПП НАПНУ.
Приймали учасників конференції Київський міський Будинок Вчителя та медико-психологічний факультет Національного медичного університету ім. О. О. Богомольця, а організаторами як і завжди виступили ГО „Арт-терапевтична асоціація”, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, Національна медична академія післядипломної освіти ім. П.Л. Шупика, ГО «Центр психології руху та творчого самовираження». Інформаційними партнерами стали газета „Психолог” видавництва „Шкільний світ” та «Педагогічна газета» Національної Академії Педагогічних наук України.
Протягом 3-х днів конференції учасники – професіонали, студенти та зацікавлені фахівці з усіх куточків України та інших країн працювали в різних напрямах арт-терапії і мали можливість ознайомитися з найновішими знахідками знаних практиків в сфері корекційної роботи з дітьми і дорослими, підтримки людини в критичних ситуаціях, допомоги при соматичних захворюваннях та інше. У конференції взяли участь близько 180 психологів, соціальних працівників, психотерапевтів, психіатрів, педагогів, науковців та практиків арт-терапії із Києва, Одеси, Вінниці, Мелітополю, Луцька, Житомира, Черкас, Рівна, Миколаєва, Київської області, Угорщини та Росії. Серед учасників конференції були присутні як шкільні психологи та психологи, що працюють в сфері бізнесу, так й психіатри та медичні психологи, викладачі і студенти, представники громадських організацій.
На пленарному засіданні прозвучали цікаві доповіді провідних вчених і практиків, які працюють в різних напрямках арт-терапії. Відкрила засідання доповідь Побережної Г. І., д. н. з мистецтвознавства, професора кафедри теорії та історії музики Інституту мистецтв НПУ ім. М. П. Драгоманова, керівника Київського центру арт-терапії і психодіагностики (Київ) «Музикотерапія як шанс прогресивних соціальних змін».
Серед зарубіжних доповідачів були Лебедєва Людмила Дмитрівна, д. пед. н., проф., проректор з наук. роботи та міжнародного співробітництва Інституту позитивних технологій та консалтингу (Москва, Росія), яка розповіла про діагностику в арт-терапії за допомогою малюнку сім’ї у вигляді квітів, та Домонкош Агнеш, перформінг-артист, психолог, викладач, випускниця London International school of Performing Arts (Міжнародної школи мистецтва перформенсу в Лондоні) (Угорщина), що поділилася деякими міркуваннями з приводу методу Жака Лекока.
В доповідях був представлений досвід застосування арт-терапії в освіті: О.О. Деркач, к. пед. н., доц., докторант Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського, голова Вінницького осередку ГО «Арт-терапевтична асоціація» представила досвід формування внутрішньої позиції «я – школяр» у шестрирічних першокласників засобами арт-педагогіки; О.В. Філь, к. пед. н., ст. викл. каф. педагогіки та психології освітньої діяльності ф-ту соціальної педагогіки та психології Запорізького національного університету (Запоріжжя) обговорювала професійну підготовку майбутніх психологів до використання технік арт-терапії; З.П. Ленів, к. пед. н, директор Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка (Львів) розповіла щодо діагностики усного мовлення дошкільників із заїканням засобами арт-терапії; Л.М. Волкова, ст. викл. каф. образотворчого мистецтва і дизайну Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка, член ГО «Арт-терапевтична асоціація» (Київ) наголосила на можливостях формування поведінкових компетенцій засобами арт-терапії. Багато інтересу привернули доповіді сучасних митців М. О.Бондарчука, режисера, візуального артиста та А.А. Мерхеля, композитора, викладача школи мистецтв щодо впливу мистецтва на розвиток людини. Унікальним досвідом використання арт-терапії у роботі зі співзалежними поділилася О.М. Бережна, психолог КУ «Психіатричний диспансер» ЗОР, психолог реабілітаційного центру чоловічого монастирю Св. Сави Освяченого.
В доповідях прозвучали й більш вузькі питання використання арт-терапії: новий етап використання сінестетики в арт-терапії (В.Г. Шевченко, арт-терапевт, н. с. Університету ефективного розвитку, член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація»); особливості імпресивної лялькотерапії у роботі з дорослими (Л.О. Волкова, асп. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України; щодо практики плейбек-театру (В.В. Савінов, співробітник Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, керівник Української школи підготовки спеціалістів плейбек-театру, керівник Київського плейбек-театру “Déjà vu plus”, член ГО «Арт-терапевтична асоціація» ; розуміння мови тіла (Н.Д. Буценко, медичний психолог, майстер школи «Сакральна архітектура тіла»).
В ході роботи конференції були проведені 22 майстер-класи та 2 лабораторії. Учасники мали можливість отримати досвід спілкування зі світом власної творчості, і спробувати гармонізувати свій внутрішній світ і знайти джерело свого натхнення. Майстер-класи дозволили учасникам конференції ознайомитися з практикою арт-терапії за допомогою образотворчого мистецтва, музикотерапії, танцювальної-рухової, тілесно-орієнтованої, казкотерапії, драматерапії, мистецтва театру плейбек.
На майстер-класах були презентовані напрями арт-терапії: евритмія (Л.М. Волкова, ст. викл. каф. образотворчого мистецтва і дизайну Київського університету імені Бориса Грінченка, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»), драматерапія (О.В. Чепіженко, психолог, арт-терапевт, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»); казкотерапія (О.А. Бреусенко-Кузнєцов, к. психол. н., доц. НТУУ «КПІ», доц. КНУ імені Тараса Шевченка, член правлінняГО «Арт-терапевтична асоціація», О.Т. Плетка, м. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація»); танцювально-рухова терапія (А. Домонкош, перформінг артист, психолог, викл., Угорщина, Л.В. Мова, к. психол. н., доц. каф. сучасної хореографії КНУКіМ, керівник Центру психології руху «Малюма і Такете», член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація», Ю.Г. Павлік, асп. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»), плейбек-театр (В.В. Савінов, психолог, гештальт-терапевт, співробітник Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, керівник Київського Playback-театру «Déjà vu plus», член ГО «Арт-терапевтична асоціація».
Учасники конференції вивчали особливості використання арт-терапії в антропософській традиції (О.М. Науменко, практичний психолог ДНЗ № 111, керівник арт-терапевтичної майстерні «Чарівне рукоділля», член ГО «Арт-терапевтична асоціація», Н.О. Єщенко, архітектор, художник, викл. навчального центру «Метаформ», член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація», Д.Ю. Косенко, викл. ф-ту дизайну КНУТД, керівник навчального центру «Метаформ»).
Інтерес викликали й інші теми, представлені на майстер-класах конференції робота з диханням (Л.О. Подкоритова, к. психол. н., доц. каф. практичної психології і педагогіки Хмельницького національного університету, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»); формування внутрішньої позиції «Я – школяр» у шестирічних першокласників засобами арт-педагогіки (Деркач О.О., к. пед. н., доц., докторант Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського, голова Вінницького осередку ГО «Арт-терапевтична асоціація»); робота з жіночої та професійною ідентичністю (Вознесенська О.Л., к. психол. н., с. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, президент ГО «Арт-терапевтична асоціація, Л.В. Галіцина, гол. ред. газети «Управління освітою» видавництва «Шкільний світ», відмінник освіти України, член ГО «Арт-терапевтична асоціація», Гундертайло Ю.Д., м. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація», Т.А. Тамакова, викл. каф. загальної і медичної психології та педагогіки Національного медичного університету ім. О.О. Богомольця, співзасновник та членправління ГО «Арт-терапевтична асоціація», Н.В. Закорчена, арт-терапевт, психолог); роботу з дитячими страхами (Заболотна Н.Л., асистент тренера Східноєвропейського Гештальт Інституту (ВЕГИ) член УСП, психолог Всеукраїнського благодійного фонду «Запорука» (дит. відділення Інституту раку, дит. відділення Інституту нейрохірургії ім. А.П. Ромоданова), гештальт-терапевт); в драматичній діяльності (,).
Було запропоновано авторські арт-терапевтичні розробки: «Прощання з минулим» (Ю.С. Чаплинська, асп. КНУ імені Тараса Шевченка, сімейний і дитячий психолог, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»); Метафоричні асоціативні карти ЕССО в роботі з сім’єю («Моя родина як картина») (О.О. Олейник, дитячий психолог центру «Моя розумниця»; «Казки в камінцях» (В.Г. Шевченко, арт-терапевт, н. с. Університету ефективного розвитку, член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація»); Особливості роботи з нарцисичними клієнтами арт-терапевтичними методами (Т.В. Назаренко, психолог, арт-терапевт, головний редактор напрямку «Психологія» вид-ва «Золоті Ворота», член ГО «Арт-терапевтична асоціація); «Симптом викидає прапор»: Арт-терапевтичні методи роботи із психосоматичними захворюваннями та больовими симптомами (Ю.Є. Латуненко, арт-терапевт, гештальт-терапевт, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»).
Третій день конференції був присвячений роботі навчальних лабораторій гостей конференції Агнеш Домонкош таЛебедєвої Людмили Дмитрівни.
Заключне засідання учасників конференції, як й завжди, стало яскравим та наявним підсумком роботи конференції. Вже традиційною стала участь у конференції Київського PLAY BACK театру «Déjà vu plus» під керівництвом Савінова Володимира Вікторовича та танцювальні здобутки , Центру психології руху «Малюма і Такете» під керівництвом Мови Людмили Вікторівни.Для українського арт-терапевтичного простору ця конференція була можливістю обмінятися досвідом в галузі застосування арт-терапії та запровадити його елементи на високому професійному рівні. Учасники відмічали глибину наукового узагальнення практичного досвіду арт-терапевтичної роботи, високий рівень практичних вмінь вітчизняних арт-терапевтів, творчість та яскраву індивідуальність кожного. Дев’ята міждисциплінарна науково-практична конференція з міжнародною участю “Простір арт-терапії: вершини усвідомлення”, дозволила усвідомити глибину психотерапевтичного впливу арт-терапії та широту наукового пошуку українських арт-терапевтів.