Офіційний репортаж з конференції 2012

ВЕРШИНИ УСВІДОМЛЕННЯ В АРТ-ТЕРАПІЇ

Дізнатися, як відбулася наша щорічна конференція з арт-терапії Ви зможете тут!Категорія: GeneralРозмістив: Elena

Сучасна арт-терапія в коловороті нашого стрімкого часу здатна і задо­вольнити душевні потреби, і вирішити найрізноманітніші проблеми. Адже у прадавні часи усі люди займалися мистецтвом щодня. Засівали поле – співали, білили хату – розмальовували стіни, довгими зимовими вечорами створювали мереживні казки усією родиною. Жителі ж сьогоднішнього мегаполісу уже прокидаються втомленими й проживають робочий день в нелюдському темпі, а душевні пориви особистості залишаються непоміченими й нереалізованими, та осідають непідйомним тягарем в тілі, провокуючи виникнення психічних й фізичних недуг.

Арт-терапія для наших сучасників відкриває нові можливості самозцілення, допомагає людині повернутися до призабутої радості САМОВИРАЖЕННЯ, САМОПІЗНАННЯ, САМОСТВОРЕННЯ, дарує незабутні враження й відчуття, наснажує на віру в себе, активізує внутрішній потенціал особистості й осяює нові шляхи вирішення існуючих проблем. Використовуючи танець, малюнок, ліплення, музику, прозу, поезію, театр, ми можемо пізнавати хвилюючі життєві переживання, почуття й фантазії. Власне мистецтво відкриває витоки натхнення, ініціює творче зростання людини і зцілює її душевні рани.

Цьогорічна – вже дев’ята – конференція з арт-терапії, була пронизана чудодійною силою музики.

Численні незалежні дослідження вчених, медиків і психологів усього світу доводять, що музика австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта (1756 – 1791 рр.) у порівнянні з творами всіх інших композиторів справляє на людей найдужчий оздоровчий вплив. Більше того, музичні твори цього композитора здатні творити просто неймовірні речі в плані зцілення людей від величезної кількості найрізноманітніших недуг. Як довели європейські вчені, музика саме Моцарта підвищує розумові здібності у всіх без винятку людей, які її слухають (причому й у тих, кому вона подобається, і в тих, хто її не любить). Навіть після 5-хвилинного музичного сеансу в слухачів помітно збільшується концентрація уваги (зосередженість), результати IQ-тесту підвищуються в середньому на 8-10 одиниць.

Фантастична музика великого Моцарта наживо надала можливість кожному учаснику конференції відчути її вплив на фізичний й емоційний стан, інтелект. В конференції приймали участь професійні виконавці, і в той же час викладачі кафедри інструментально-виконавської майстерності Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка Наталія Пилипенко, Тетяна Пляченко, Володимир Ходоровський. Музикотерапію як напрямок арт-терапії також обговорювали у наукових доповідях. І майже в той же час на сцені кружлялися у вальсі пари студентів кафедри сучасної хореографії КНУКіМ, створюючи власний перфоманс під керівництвом викладача кафедри Людмили Вікторівни Мови, заохочуючи до участі в ньому відомих науковців та практиків арт-терапії.

Відкрив ІХ Міжнародну міждисциплінарну науково-практичну конференцію „Простір арт-терапії: вершини усвідомлення” видатний вчений, ніколи не сумуючий та завжди готовий до творчості Чуприков Анатолій Павлович, заслужений діяч науки і техніки України, професор МАУП, КМАПО, академік МКА, д. мед. наук, проф. Щодо особливостей розвитку арт-терапії в Україні у своєму вітальному слові говорила Вознесенська Олена Леонідівна, президент ГО „Арт-терапевтична асоціація”, к. психол. наук, с. н. с. ІСПП НАПНУ.

Приймали учасників конференції Київський міський Будинок Вчителя та медико-психологічний факультет Національного медичного університету ім. О. О. Богомольця, а організаторами як і завжди виступили ГО „Арт-тера­певтична асоціація”, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, Національна медична академія післядипломної освіти ім. П.Л. Шу­пика, ГО «Центр психології руху та творчого самовираження». Інформаційними партнерами стали газета „Психолог” видавництва „Шкільний світ” та «Педагогічна газета» Національної Академії Педагогічних наук України.

Протягом 3-х днів конференції учасники – професіонали, студенти та зацікавлені фахівці з усіх куточків України та інших країн працювали в різних напрямах арт-терапії і мали можливість ознайомитися з найновішими знахідками знаних практиків в сфері корекційної роботи з дітьми і дорослими, підтримки людини в критичних ситуаціях, допомоги при соматичних захворюваннях та інше. У конференції взяли участь близько 180 психологів, соціальних працівників, психотерапевтів, психіатрів, педагогів, науковців та практиків арт-терапії із Києва, Одеси, Вінниці, Мелітополю, Луцька, Житомира, Черкас, Рівна, Миколаєва, Київської області, Угорщини та Росії. Серед учасників конференції були присутні як шкільні психологи та психологи, що працюють в сфері бізнесу, так й психіатри та медичні психологи, викладачі і студенти, представники громадських організацій.

На пленарному засіданні прозвучали цікаві доповіді провідних вчених і практиків, які працюють в різних напрямках арт-терапії. Відкрила засідання доповідь Побережної Г. І., д. н. з мистецтвознавства, професора кафедри теорії та історії музики Інституту мистецтв НПУ ім. М. П. Драгоманова, керівника Київського центру арт-терапії і психодіагностики (Київ) «Музикотерапія як шанс прогресивних соціальних змін».

Серед зарубіжних доповідачів були Лебедєва Людмила Дмитрівна, д. пед. н., проф., проректор з наук. роботи та міжнародного співробітництва Інституту позитивних технологій та консалтингу (Москва, Росія), яка розповіла про діагностику в арт-терапії за допомогою малюнку сім’ї у вигляді квітів, та Домонкош Агнеш, перформінг-артист, психолог, викладач, випускниця London International school of Performing Arts (Міжнародної школи мистецтва перформенсу в Лондоні) (Угорщина), що поділилася деякими міркуваннями з приводу методу Жака Лекока.

В доповідях був представлений досвід застосування арт-терапії в освіті: О.О. Деркач, к. пед. н., доц., докторант Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського, голова Вінницького осередку ГО «Арт-терапевтична асоціація» представила досвід формування внутрішньої позиції «я – школяр» у шестрирічних першокласників засобами арт-педагогіки; О.В. Філь, к. пед. н., ст. викл. каф. педагогіки та психології освітньої діяльності ф-ту соціальної педагогіки та психології Запорізького національного університету (Запоріжжя) обговорювала професійну підготовку майбутніх психологів до використання технік арт-терапії; З.П. Ленів, к. пед. н, директор Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка (Львів) розповіла щодо діагностики усного мовлення дошкільників із заїканням засобами арт-терапії; Л.М. Волкова, ст. викл. каф. образотворчого мистецтва і дизайну Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка, член ГО «Арт-терапевтична асоціа­ція» (Київ) наголосила на можливостях формування поведінкових компе­тенцій засобами арт-терапії. Багато інтересу привернули доповіді сучасних митців М. О.Бондарчука, режисера, візуального артиста та А.А. Мерхеля, композитора, викладача школи мистецтв щодо впливу мистецтва на розвиток людини. Унікальним досвідом використання арт-терапії у роботі зі співзалежними поділилася О.М. Бережна, психолог КУ «Психіатричний диспансер» ЗОР, психолог реабілітаційного центру чоловічого монастирю Св. Сави Освяченого.

В доповідях прозвучали й більш вузькі питання використання арт-терапії: новий етап використання сінестетики в арт-терапії (В.Г. Шевченко, арт-терапевт, н. с. Університету ефективного розвитку, член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація»); особливості імпресивної лялькотерапії у роботі з дорослими (Л.О. Волкова, асп. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України; щодо практики плейбек-театру (В.В. Савінов, співробітник Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, керівник Української школи підготовки спеціалістів плейбек-театру, керівник Київського плейбек-театру “Déjà vu plus”, член ГО «Арт-терапевтична асоціація» ; розуміння мови тіла (Н.Д. Буценко, медичний психолог, майстер школи «Сакральна архітектура тіла»).

В ході роботи конференції були проведені 22 майстер-класи та 2 лабораторії. Учасники мали можливість отримати досвід спілкування зі світом власної творчості, і спробувати гармонізувати свій внутрішній світ і знайти джерело свого натхнення. Майстер-класи дозволили учасникам конференції ознайомитися з практикою арт-терапії за допомогою образотворчого мистецтва, музикотерапії, танцювальної-рухової, тілесно-орієнтованої, казкотерапії, драматерапії, мистецтва театру плейбек.

На майстер-класах були презентовані напрями арт-терапії: евритмія (Л.М. Волкова, ст. викл. каф. образотворчого мистецтва і дизайну Київського університету імені Бориса Грінченка, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»), драматерапія (О.В. Чепіженко, психолог, арт-терапевт, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»); казкотерапія (О.А. Бреусенко-Кузнєцов, к. психол. н., доц. НТУУ «КПІ», доц. КНУ імені Тараса Шевченка, член правлінняГО «Арт-терапевтична асоціація», О.Т. Плетка, м. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація»); танцювально-рухова терапія (А. Домонкош, перформінг артист, психолог, викл., Угорщина, Л.В. Мова, к. психол. н., доц. каф. сучасної хореографії КНУКіМ, керівник Центру психології руху «Малюма і Такете», член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація», Ю.Г. Павлік, асп. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»), плейбек-театр (В.В. Савінов, психолог, гештальт-терапевт, співробітник Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, керівник Київського Playback-театру «Déjà vu plus», член ГО «Арт-терапевтична асоціація».

Учасники конференції вивчали особливості використання арт-терапії в антропософській традиції (О.М. Науменко, практичний психолог ДНЗ № 111, керівник арт-терапевтичної майстерні «Чарівне рукоділля», член ГО «Арт-терапевтична асоціація», Н.О. Єщенко, архітектор, художник, викл. навчального центру «Метаформ», член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація», Д.Ю. Косенко, викл. ф-ту дизайну КНУТД, керівник навчального центру «Метаформ»).

Інтерес викликали й інші теми, представлені на майстер-класах конференції робота з диханням (Л.О. Подкоритова, к. психол. н., доц.  каф. практичної психології і педагогіки Хмельницького національного університету, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»); формування внутрішньої позиції «Я – школяр» у шестирічних першокласників засобами арт-педагогіки (Деркач О.О., к. пед. н., доц., докторант Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського, голова Вінницького осередку ГО «Арт-терапевтична асоціація»); робота з жіночої та професійною ідентичністю (Вознесенська О.Л., к. психол. н., с. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, президент ГО «Арт-терапе­втична асоціація, Л.В. Галіцина, гол. ред. газети «Управління освітою» видавництва «Шкільний світ», відмінник освіти України, член ГО «Арт-терапевтична асоціація», Гундертайло Ю.Д., м. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація», Т.А. Тамакова, викл. каф. загальної і медичної психології та педагогіки Національного медичного університету ім. О.О. Бого­мольця, співзасновник та членправління ГО «Арт-терапевтична асоціація», Н.В. Закорчена, арт-терапевт, психолог); роботу з дитячими страхами (Заболотна Н.Л., асистент тренера Східноєвропейського Гештальт Інституту (ВЕГИ) член УСП, психолог Всеукраїнського благодійного фонду «Запорука» (дит. відділення Інституту раку, дит. відділення Інституту нейрохірургії ім. А.П. Ромоданова), гештальт-терапевт); в драматичній діяльності (,).

Було запропоновано авторські арт-терапевтичні розробки: «Прощання з минулим» (Ю.С. Чаплинська, асп. КНУ імені Тараса Шевченка, сімейний і дитячий психолог, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»); Метафоричні асоціативні карти ЕССО в роботі з сім’єю («Моя родина як картина») (О.О. Олейник, дитячий психолог центру «Моя розумниця»; «Казки в камінцях» (В.Г. Шевченко, арт-терапевт, н. с. Університету ефективного розвитку, член правління ГО «Арт-терапевтична асоціація»); Особливості роботи з нарцисичними клієнтами арт-терапевтичними методами (Т.В. Назаренко, психолог, арт-терапевт, головний редактор напрямку «Психологія» вид-ва «Золоті Ворота», член ГО «Арт-тера­певтична асоціація); «Симптом викидає прапор»: Арт-терапевтичні методи роботи із психосоматичними захворюваннями та больовими симптомами (Ю.Є. Латуненко, арт-терапевт, гештальт-терапевт, член ГО «Арт-терапевтична асоціація»).

Третій день конференції був присвячений роботі навчальних лабораторій гостей конференції Агнеш Домонкош таЛебедєвої Людмили Дмитрівни.

Заключне засідання учасників конференції, як й завжди, стало яскравим та наявним підсумком роботи конференції. Вже традиційною стала участь у конференції Київського PLAY BACK театру «Déjà vu plus» під керівництвом Савінова Володимира Вікторовича та танцювальні здобутки , Центру психології руху «Малюма і Такете» під керівництвом Мови Людмили Вікторівни.Для українського арт-терапевтичного простору ця конференція була можливістю обмінятися досвідом в галузі застосування арт-терапії та запровадити його елементи на високому професійному рівні. Учасники відмічали глибину наукового узагальнення практичного досвіду арт-терапевтичної роботи, високий рівень практичних вмінь вітчизняних арт-терапевтів, творчість та яскраву індивідуальність кожного. Дев’ята міждисциплінарна науково-практична конференція з міжнародною участю “Простір арт-терапії: вершини усвідомлення”, дозволила усвідомити глибину психотерапевтичного впливу арт-терапії та широту наукового пошуку українських арт-терапевтів.

Previous
Previous

Ура! Презентуємо програму Арт-калейдоскопу 2012!

Next
Next

Програма міжнародної конференції з арт-терапії